dajem odpoved

Vse, kar morate vedeti, če dajete odpoved

Imate dovolj svoje službe in vas zanima, kako jo lahko zamenjate, brez, da bi sprožili nemir med vami in podjetjem? Vsekakor obstaja dostojanstven način, na katerega lahko date odpoved. Če vas zanima, kako poteka postopek, ko dajete odpoved, potem si preberite tale članek.

Medsebojni odnosi so pomembni, ne glede na situacijo

Morda se vam v tem trenutku zdi vaša situacija tako brezizhodna, da ste pomislili: »dovolj imam vsega, jutri dajem odpoved.« Mogoče vam je tako neprijetno, da se vam zdi, da bi podjetje najraje požgali do tal, sodelavcem pa prerezali gume na parkirišču.

A vendar je vredno dvakrat premisliti, preden storite kaj takega. Veliko ljudi vam bo reklo, da je pri vašem delodajalcu pomemben tako prvi kot tudi zadnji vtis. Navsezadnje živimo v majhni deželi in če bi storili kaj slabega ob tem, ko daste odpoved, potem so velike možnosti, da bi to izvedeli tudi drugi.

Zaradi tega je pomembno, kako podjetje zapustite. Vsekakor je smiselno, da pomislite na to, kakšen vtis boste pustili po tem, ko boste odšli. Kajti če to storite nepremišljeno, lahko škodujete tako sebi kot tudi podjetju.

V nadaljevanju vam bomo predstavili, kaj morate vedeti, ko dajete odpoved, kako napisati odpovedno pismo (in česa ne napisati), komu moramo to pismo dati, in še nekatere druge informacije, ki bi vam lahko koristile.

Preden daste odpoved…

Preden storite odločilen korak in daste odpoved vašemu šefu, je zelo pomembno, da najprej preverite, kaj piše v vaši zaposlitveni pogodbi. Izplača se vam, če boste preverili naslednje podatke iz vaše zaposlitvene pogodbe:

• Koliko traja odpovedni rok?
• Informacije, podatki in ostala pravila o odpovedi
• Pravila o nadurah in dopustu
• Ostale podrobnosti v pogodbi

Marsikdaj se zgodi, da ko nekdo da odpoved, ne ve za to, kako dolg je njegov odpovedni rok. Vse to je zapisano v vaši zaposlitveni pogodbi. Prav tako boste tam našli vsa pravila in podatke o tem, kako je z vašimi nadurami in dopustom.

Načeloma se nadure pri vašem trenutnem delodajalcu, pri katerem dajete odpoved, ne bodo prenesle k novemu delodajalcu. Prav tako pa načeloma ne boste prejeli kakšnega nadomestila, razen če gre za primer izredne odpovedi. Več o le-tej kasneje.

Kaj napisati v odpovedno pismo?

Če na kratko povzamemo, mora odpovedno pismo vsebovati naslednje elemente:

1. Nagovor
2. Izjava o odpovedi
3. Razlogi za odpoved
4. Zahvala
5. Kako boste dokončali pogodbo z delodajalcem

Začnite z nagovorom

Svoje odpovedno pismo vedno pričnite z nagovorom. To je običajen začetek vsakega pisnega dialoga. Pri tem nagovoru pa vam ni potrebno uporabljati preveč formalnega tona, saj večino ljudi poznate že nekaj časa.

Izjava in razlog za odpoved

Naslednji korak je, da napišete odstopno izjavo. Izjava je lahko nekaj preprostega kot na primer: »Spodaj podpisani Marko Novak z dnem (vpišete datum odpovedi) odpovedujem pogodbo o zaposlitvi.«

Nato lahko opišete razloge za vašo odpoved. Pri tem koraku je pomembno, da ostanete spoštljivi in svoje mnenje izražate na miren in spoštljiv način. Tu lahko navedete dejanske razloge za odpoved pogodbe. Dober primer bi bil, da napišete, da si želite novih izzivov, ali pa da potrebujete spremembo.

Vsekakor pa je v tem koraku neprimerno rušiti mostove in pisati razloge, ki bi vas lahko predstavili v negativni luči.

Zahvalite se za priložnost

Sedaj se velja delodajalcu zahvaliti za priložnost in za delovne izkušnje, ki ste jih pridobili pri njem. Morda se vam bo ta korak zdel malce odveč, še posebej če ste imeli v zadnjem času z delodajalcem nekoliko slabši odnos.

A vendar vam bo ta korak olajšal delo in omogočal, da boste svojo delovno izkušnjo končali na pozitivno noto. Zavedati se morate, da so vsake izkušnje, ki jih pridobite tekom dela, dobrodošle in dragocene.

Tu lahko napišete nekaj takega:

Hvala vam za priložnost in možnost izkazovanja in pridobivanja izkušenj. V zadnjih letih pri vašem podjetju sem odnesel/la ogromno, poleg tega sem se tudi veliko naučil/a, za kar sem vam hvaležen.

Zelo majhen korak, a vendar tudi zelo pomemben pri pisanju odpovedi.

Predstavite svoje načrte do konca pogodbenega razmerja

Kljub temu, da nameravate dati odpoved, se morate zavedati, da boste pri vašem podjetju morali do konca izpolniti svoje pogodbene obveznosti, oziroma dokler se ne izteče odpovedni rok. Zato je pri odpovedi smiselno napisati, kakšni so vaši načrti do izteka pogodbe.

Lahko na primer napišete, da želite do konca izpeljati dogovorjeni projekt, ki je trenutno v teku. Ali pa, na primer, da želite svojo pogodbeno razmerje izpeljati do konca, kakor je bilo dogovorjeno v pogodbi. Nato pa lahko napišete tudi, katere naloge predajate v dobre roke svojih sodelavcev.

V zadnjem koraku odpovedi lahko napišete kratek pozdrav delodajalcu in mu izrečete dobre želje za prihodnost.

Česa NE napisati v odpovedi

Sedaj smo videli, kakšen bi bil primer dobrega odpovednega pisma. Pri tem pa morate vedeti tudi, da obstaja nekaj stvari, katerih v tovrstno pismo v nobenem primeru ne smete vključiti. Tu je nekaj primerov slabih praks, ki ne spadajo v odpovedno pismo.

• Jeza – razumljivo je, da je povsem na mestu, da dajete odpoved zaradi slabih odnosov na delovnem mestu. V tem primeru vas utegne zamikati, da bi v odpovedi izrazili ves svoj gnev in jezo, ki sta se nakopičila v zadnjih tednih in mesecih. Vsekakor se temu poskušajte izogniti.
• Žaljivke – v nobenem primeru ne smete v odpovedno pismo napisati žaljivk oziroma kakršnihkoli besed, ki bi lahko delodajalca užalile.
• Preveč podrobna pojasnila – ni vam potrebno podrobno razglabljati o tem, zakaj ste se odločili za odpoved. Povsem dovolj je nekaj stavkov, s katerimi na kratko navedete vaše razloge za prekinitev delovnega razmerja.
• Premalo podatkov – po drugi strani pa se izognite temu, da bi napisali premalo podatkov. Priporočljivo je, da vpišete vse podatke, ki smo jih navedli zgoraj, a je pri tem pomembno, da vendarle vključite vse relevantne podrobnosti.

Pri vsaki odpovedi je pomembno vedeti, da si ne želite zapreti vrat pri vašemu delodajalcu in si s tem pokvariti morebitno poklicno prihodnost. Kdo ve, morda boste v prihodnosti potrebovali referenčno pismo prav od tega delodajalca, katerega imate vse možnosti pridobiti, četudi odnosi na delovnem mestu niso bili najboljši. Če pa v odpovedi izrazite preveč agresije, je zelo malo verjetno, da delodajalec vaši prošnji ugodi.

Kaj velja za dobro zastavljeno odpoved?

Dobra zastavljena odpoved je spoštljiva in razumevajoča z obeh strani. Kot delojemalec boste veseli, če bo vaš delodajalec razumel vaše razloge za odhod. Delodajalcu lahko namero o odpovedi sporočite še preden uradno oddate odpovedno pismo.

Po drugi strani pa je tudi za vas kot delojemalca pomembno, da odidete v dobrih odnosih. Že v pismu lahko na kratko opišete razloge za odhod. Te razloge pa lahko bolj podrobno razložite tudi v živo. Tudi tam je pomembno, da ostanete mirni in spoštljivi.

Po tem, ko delodajalcu sporočite namero o odpovedi je pomembno, da se pogovorite o tem, kako bo vaše delo potekalo do konca odpovednega roka. Pri tem bodite pozorni, da spoštujete potrebe delodajalca. Kako odidete iz podjetja je prav tako pomembno, kot kako vanj vstopite.

Kaj je izredna odpoved?

Izredna odpoved je možna, če menite, da vaš delodajalec krši vašo pogodbo, še posebej če gre za hujše kršitve. Eden izmed takih primerov bi recimo bil, da vam delodajalec že več mesecev ni nakazal plače, do katere ste seveda pogodbeno upravičeni.

V primeru hujših kršitev pogodbe je delojemalec zavarovan. Upravičeni ste do odpravnine kot tudi odškodnine, ki znaša toliko, kolikor vam je delodajalec dolžan. Ko se odločite za izredno odpoved velja vedeti, da odpoved stopi v veljavo takoj in odpovednega roka ni.

Kdaj pa lahko date izredno odpoved?

Po 111. členu ZDR-1 ste do izredne odpoved upravičeni v naslednjih primerih:
•če vam delodajalec več kot dva meseca ni zagotavljal dela in vam tudi ni izplačal zakonsko določenega nadomestila plače,
•če vam ni bilo omogočeno opravljanje dela zaradi odločbe pristojne inšpekcije o prepovedi opravljanja delovnega procesa ali prepovedi uporabe sredstev za delo dalj kot 30 dni in vam delodajalec ni plačal zakonsko določenega nadomestila plače,
•če vam delodajalec vsaj dva meseca ni izplačeval plače oziroma vam je izplačeval bistveno zmanjšano plačo,
•če vam delodajalec dvakrat zaporedoma ali v obdobju šestih mesecev ni izplačal plačila za delo ob zakonsko oziroma pogodbeno dogovorjenem roku,
•če vam delodajalec tri mesece zaporedoma ali v obdobju šestih mesecev ni v celoti plačal prispevkov za socialno varnost,
•če vam delodajalec ni zagotovil ustreznih pogojev za varnost in zdravje pri delu in ste od delodajalca predhodno zahtevali odpravo grozeče neposredne in neizogibne nevarnosti za življenje ali zdravje,
•če vam delodajalec ni zagotavljal enake obravnave v skladu s 6. členom ZDR-1,
•če vam delodajalec ni zagotovil varstva pred spolnim in drugim nadlegovanjem ali trpinčenjem na delovnem mestu v skladu s 47. ZDR-1.

Ostale informacije, ki jih je dobro vedeti pred odpovedjo

Pred odpovedjo lahko dobite občutek, da gre za velik korak na vaši poklicni poti, kar je tudi res. Vendar gre tudi za pomembno izkušnjo v življenju, ki vam bo v prihodnosti omogočala, da svojih napak ne boste ponovili. Tu je še nekaj koristnih informacij, ki vam pred odpovedjo utegnejo koristiti:

• Pri odpovedi sta obe strani dolžni spoštovati odpovedni rok, drugače lahko temu sledi sodni pregon.
• Pri redni odpovedi vam delodajalec ni dolžen izplačati odpravnine kot tudi ne nadomestila za brezposelnost. Vendar je pri izredni odpovedi stvar drugačna.
• Če ste prejeli poln regres, boste pri odpovedi morali določen delež delodajalcu vrniti.

Hitro in enostavno do novega kadra: